کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هدف کمک به ارتقای کیفیت آثار و معرفی کتاب های مناسب مخاطبان کودک و نوجوان و حمایت از پدیدآورندگان این حوزه، با نگاه به ارزش های اسلامی، ایرانی و بومی به کتاب های برگزیده ی ماه  و سال جایزه اهدا می کند. این جوایز شامل مرغک سیمین(کتاب های برگزیده ی ماه) و مرغک زرین ( کتاب های برگزیده ی سال) است که با انتخاب هیأت داوران به پدیدآورندگان و ناشران اهدا می شود. جایزه ی مرغک سیمین، در هر ماه، فقط به یک نویسنده یا شاعر یا مترجم و در هر فصل به یک ناشر تعلق می گیرد که در پایان هر فصل اهدا می‌شود.
جایزه ی کتاب ماه شامل: نشان مرغک سیمین، تندیس، لوح و جایزه ی نقدی و جایزه ی کتاب سال شامل: نشان مرغک زرین، تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی است.
کتاب هایی که موفق به دریافت مرغک سیمین و مرغک زرین شده اند، در فهرست خرید مراکز فرهنگی هنری کانون قرار می گیرند و در هر فصل به صورت فهرست کتاب های مناسب اعلام می شوند. 
بر این اساس دبیرخانه ی جایزه ی کتاب از پدیدآورندگان و ناشران حوزه ی کودک و نوجوان دعوت می کند مطابق آیین نامه ی جایزه ی مرغک، کتاب های خود را به دبیرخانه ارسال کنند.
آشنایی با جایزه ی کتاب ماه و سال کانون:
جایزه: نشان مرغک، لوح تقدیر، جایزه ی نقدی و امتیاز خرید کتاب برای کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
اهداف
1- کمک در جهت ارتقای کیفیت کتاب‌های  کودک و نوجوان
2- حمایت از شاعران، نویسندگان، مترجمان، تصویرگران و ناشران
3- شناسایی و رتبه بندی آثار ارزشمند و معرفی آن به مخاطبان
4- جلب توجه عمومی به موضوع کتاب و کتابخوانی

 

 

  • 1399/09/18 - 16:39
  • تعداد بازدید: 439
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
مرجان فولادوند:

زبان مهم‌ترین ابزار نویسنده است

برای خلق یک اثر ادبی زبان مهم‌ترین بخش است که بدون تسلط بر آن، خلق اثر قابل قبول ممکن نیست.

مرجان فولادوند؛ داور جایزه کتاب ماه و سال کانون با بیان اینکه کتاب‌هایی را که در رویدادهایی مانند جایزه کتاب ماه و سال کانون پرورش فکری بررسی می‌شود می‌توان نمونه‌ای از آنچه در بازار کتاب ایران وجود دارد درنظر گرفت ادامه داد: جدا از آنکه هم‌چنان ترجمه سهم بیشتری دارد،‌‌ پیشرفت آشکار در کتاب‌سازی اتفاق افتاده و در این سال‌ها چه از نظر بصری، گرافیک و تصویرگری و چه به لحاظ فیزیک کتاب، با همه‌‌ی مشکلات و تنگناها رشد کرده‌ است.

وی افزود: تنوع و ایده‌های بسیار خوبی در کتاب‌ها وجود دارد، اما در تولید متن به نظر می‌رسد باید بیشتر کارکنیم. البته که متن‌های بسیار خوبی هم خواندیم اما نسبت به تعدد و تنوع کتاب‌ها و رشد چشم‌گیر کمیت کتاب‌های چاپ اول،‌ تعداد کتاب‌هایی که هم به لحاظ ایده و هم از نظر پرداخت در سطح عالی باشند واقعا کم ‌است.

این نویسنده کودک و نوجوان با اشاره به چند دلیل برای ضعف در متن کتاب‌های تالیفی گفت: به نظر می‌‌آید تأمل لازم در تولید متن صورت نمی‌‌گیرد، تأمل لازم یعنی چندین بار بازنویسی یک متن توسط نویسنده، حساسیت نویسنده در دست‌یابی به کمال متن و حساسیت کارشناسان نشر به این‌که یک متن بی‌اشکال چاپ کنند.

فولادوند در ادامه با بیان تعداد بالای بازنویسی در ادبیات کلاسیک گفت: این بازنویسی‌ها نشان دهنده توجه مردم به ادبیات کلاسیک ایران و خوشحال کننده است، بنابراین آشکار است که این توجه بازار خوبی برای کتاب‌های بازنویسی به وجود آورده اما متأسفانه تعداد کمی از کتاب‌های بازنویسی معیارهای یک اثر خوب را دارند. متاسفانه اغلب این بازنویسی‌ها، در مقایسه با متن اصلی، ناقص و حتی مخدوش بودند. همچنین زبان به کارگرفته شده برای بازروایی‌ها، زبان درخور یک شاهکار ادبی نبود.  

وی افزود: نکته مورد توجه دیگر وجود داستان‌ها به خصوص رمان‌های زیادی بود که با استفاده از فضای فانتزی و اساطیری برای نوجوانان نوشته شدند. این خیلی خوب و دلگرم کننده است که داستان‌های فانتزی در ادبیات ایران در حال رشد هستند و مهم‌تر اینکه به اساطیر ایران توجه خاصی دارند؛ اما آنچه توجه بیشتری می‌طلبد، جز ساختار داستان و اقتضائات این نوع ادبی، توجه به زبان به کار گرفته شده در این داستان‌هاست که اغلب بسیار ضعیف بود. کمتر نویسنده‌ای را دیدم که در ساخت زبان مناسب برای روایت یک جهان اساطیری موفق عمل کرده باشد.

داور جایزه کتاب ماه و سال کانون با اشاره به اینکه زبان فارسی به عنوان یکی از مهم‌ترین زبان‌های ادبی جهان میراث مشترک ماست اضافه کرد: با توجه به پیشینه درخشان ادبیات فارسی، انتظار می‌رود به کارگیری زبان توسط نویسندگان، با حساسیت و دقت بیشتری همراه باشد. باید به این نکته توجه داشته باشیم که ابزار کار ما زبان است، بنابراین وقتی متنی در به کار گرفتن ابزار اولیه‌ی خود یعنی کلمه ناتوان است و نمی‌تواند حرفش را به درستی و کمال بیان کند رابطه‌ی خواننده و متن همان جا قطع می‌شود. اگر قرار است یک اثر ادبی خلق شود زبان نخستین و مهم‌ترین بخش آن است که بدون تسلط بر آن، خلق اثر قابل قبول ممکن نیست. 

مرجان فولادوند در پایان به کتاب‌های غیرداستانی اشاره کرد و گفت: کتاب‌های غیر داستانی تالیفی چه به لحاظ ایده‌پردازی و چه فرم بصری ارائه، به نظر من بسیار قابل تامل بودند اما مهم‌ترین مشکلی که این نوع کتاب‌ها را تهدید می‌کند خطا یا نقص واضح اطلاعات اصلی است. شاید اگر به لزوم وجود ویراستار علمی و ویراستار ادبی به عنوان همراه و راهنمای نویسنده بیشتر توجه شود شاهد تولید کتاب‌های بسیار بهتری باشیم.

 

کلمات کلیدی

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم:

تماس باما

دسترسی به

میز خدمت الکترونیک

سوالات پرتکرار

سوالات پرتکرار

شناسنامه خدمات شناسه دار

شناسنامه خدمات شناسه دار

راهنمایی دریافت خدمات شناسه دار

راهنمایی دریافت خدمات شناسه دار

راهنمای دیجیتال خدمات شناسه دار

راهنمای دیجیتال خدمات شناسه دار

بیانیه ها

بیانیه ها

نظرسنجی و تحلیل نظرسنجی ها

نظرسنجی و تحلیل نظرسنجی ها

مشارکت و تصمیم گیری های الکترونیک

مشارکت و تصمیم گیری های الکترونیک

 گزارش ها ،عملکرد و آمار

گزارش ها ،عملکرد و آمار

سامانه ملی رسیدگی به شکایات کانون

سامانه ملی رسیدگی به شکایات کانون

سامانه شفافیت

سامانه شفافیت

سامانه های کانون

سامانه های کانون

 واحد پاسخگویی و پشتیبانی از خدمات

واحد پاسخگویی و پشتیبانی از خدمات

آموزش غیر مستقیم فرهنگی،هنری، علمی و دینی در مراکز فرهنگی و هنری کانون

صدور مجوز پخش تیزر کودک ونوجوان

صدور تاییدیه فضای فرهنگی یا نمایشگاهی ویژه کودکان و نوجوانان

صدور مجوز تولید اسباب بازی

صدور مجوز واردات اسباب بازی

برگزاری نمایشگاه و جشنواره حوزه کودک و نوجوان

login